Newsletter:
Riscul renuntarii la teambuilding-uri

Expertii spun ca absenta evenimentelor destinate intaririi echipei poate duce la pierderi majore si la demotivarea salariatilor.

O partida de paintball, un joc de-a piratii, o incercare de a scapa cu viata dintr-un desert imaginar sau catararea pe plase verticale ori orizontale ori "datul" cu tiroliana sunt doar cateva exemple de activitati ce pot face parte dintr-un teambuilding.
Urcarea in Bucegi cu ajutorul unor camioane militare ori cazarea in tabere de corturi sunt contexte in care angajatii, de multe ori,reusesc sa uite cine este sef si cine subaltern si sa se cunoasca mai bine, poate chiar sa se imprieteneasca.
Insa criza financiara va rari actiunile de acest gen. Specialistii in organizarea unor astfel de programe sunt destul de pesimisti. "Cererile vor scadea dramatic in prima parte a anului, deoarece momentan este o panica generala si o taiere a cheltuielilor la toate firmele, si normal ca teambuildingurile sunt primele pe lista. Pentru partea a doua a anului, totul va depinde foarte mult de performantele generale ale firmelor", spune Daniel Todea, directorul executiv al firmei Adventures4all.

Randamente scazute si demisii
Specialistii atrag insa atentia asupra pericolului la care se expun angajatorii prin renuntarea sau marirea decalajelor de timp intre actiuni de acest gen. "Se va ajunge la scaderea nivelului de performanta al echipei, la o erodare a mecanismului general. Pierderile pot fi majore in special pentru angajator, care va «beneficia» de randamente scazute si poate chiar de demisii. Cred ca din ce in ce mai mult un criteriu important la angajare il constituie oportunitatile de dezvoltare profesionala si personala", spune Dan Panturu, coordonator evenimente la Smart Tours.
Daca teambuildingurile faceau parte din viata companiei, renuntarea la ele, spune Ovidiu Atanasiu, senior consultant la compania Accelera, are ca efect demotivarea angajatilor. "si sa nu uitam ca o echipa motivata este cu 30-40% mai performanta decat una nemotivata", subliniaza specialistul.

Frecventa aduce eficienta
In cazul in care pentru companie investitia in oameni este o prioritate nu doar scriptic, atunci teambuildingurile trebuie sa-si pastreze o anume frecventa pentru a avea si eficienta. "Putem face o paralela cu atingerea unui nivel de performanta in orice sport. Cu cat antrenamentele sunt mai rare si la intervale aleatorii de timp, cu atat performanta va fi mai greu atinsa", spune Dan Panturu. Organizarea de evenimente de tip teambuilding poate aduce multiple avantaje. Privit simplist, spune Stefan Arghir, consultant la EcoXtrem Teambuilding, este vorba despre un mijloc alternativ de a recompensa angajatii. "Dar, organizat profesionist, poate ajunge sa reprezinte un mijloc de regularizare a relatiilor informale dintre angajati, de comunicare sau de deprindere de softskills", mai spune Stefan Arghir.

Prietenii legate la coborarea pe coarda
Un teambuilding, pentru a fi reusit, trebuie sa construiasca sau sa refaca performanta, sa imbunatateasca relatiile din cadrul echipei si sa ofere participantilor ocazia de a lua parte la o aventura memorabila.
Pentru ca un teambuilding sa fie eficient, acesta trebuie pregatit din timp si urmarit indeaproape. "Variantele initiale sunt discutate si adaptate pentru a corespunde nevoilor grupului. Rezultatul final reprezinta un concept de eveniment complet, ingenios si inedit. Aplicand minutios acest concept, putem fi siguri de reusita. Mai mult, urmarind grupul in etapa posteveniment, putem imbunatati continuu calitatea serviciilor oferite", spune Stefan Arghir.

De ce se ajunge la betie
De prea multe ori, team-buildingul se transforma intr-o teribila betie si cam atat. Specialistii spun ca trebuie facuta o diferenta. "Una este teambuildingul in sine, care se desfasoara in general pe parcursul zilei, si alta este seara festiva", spune Daniel Todea. Un astfel de eveniment, spune Ovidiu Atanasiu, nu "se transforma" de la sine in betie: "O zi de teambuilding este o zi de serviciu. Programul este stabilit din timp: de la 9.00 la 18.00.  In acest interval, ca in orice zi de lucru, consumul de bauturi alcoolice este strict interzis. Dupa aceea, este responsabilitatea fiecarui participant cum isi petrece timpul liber".

Cat costa
Pretul unui program de teambuilding variaza in principal in functie de activitatile alese. De regula, suma oscileaza intre 150 si 400 de lei/participant.

Articol aparut in Romania Libera, luni 26.ian.2009

Copywright © Antique Design 2004 - 2017 | Toate drepturile rezervate.